انجمن علمی معلمان امورتربیتی استان گیلان

اولین انجمن علمی معلمان امورتربیتی در کشور

انجمن علمی معلمان امورتربیتی استان گیلان

اولین انجمن علمی معلمان امورتربیتی در کشور

انجمن علمی معلمان امورتربیتی استان گیلان فعالیت رسمی خود را درسال 1389 با دریافت مجوز از وزارت آموزش و پرورش در راستای توانمند نمودن مربیان محترم امورتربیتی شروع نمود در حال حاضر بیش از 150 عضو از بین مربیان محترم استان گیلان دارد
تلفن همراه انجمن علمی معلمان امورتربیتی : 09118889313

تفسیر سوره قدر

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱ ب.ظ

تفسیر سوره قدر

تفسیر سوره قدر از تفسیر نمونه


 تفسیر نمونه

تفسیر نمونه : سوره قدر آیات 5 – 1

تفسیر نمونه ج : 27ص :176

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :177

 

( 97 )سوره قدر این سوره در مکه نازل شده و داراى 5 آیه است


تفسیر نمونه ج : 27ص :178

 

محتوى و فضیلت سوره قدر

 

محتواى این سوره چنانکه از نامش نیز پیدا است بیان نزول قرآن مجید در شب قدر است ، و سپس بیان اهمیت شب قدر و برکات و آثار آن.

 

در اینکه این سوره در مکه نازل شده ، یا مدینه ؟ مشهور میان مفسران مکى بودن آن است ، ولى بعضى احتمال داده‏اند که در مدینه نازل شده است ، زیرا در روایتى آمده که پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) در خواب دید که بنى امیه از منبر او بالا رفته‏اند ، این امر بر پیامبر گران آمد و ناراحت شد ، سوره قدر نازل گردید و پیامبر را تسلى دارد ( لذا بعضى لیلة القدر خیر من الف شهر را ناظر به مدت حکومت بنى امیه که حدود یکهزار ماه بود مى‏دانند ) و مى‏دانیم مسجد و منبر در مدینه تشکیل شد نه در مکه .

 

ولى معروف چنانکه گفتیم مکى بودن است ، و این روایت ممکن است از قبیل تطبیق باشد نه شان نزول : در فضیلت تلاوت این سوره همین بس که از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نقل است که فرمود : من قرأها اعطى من الاجر کمن صام رمضان و احیا لیلة القدر : هر کس آن را تلاوت کند مانند کسى است که ماه رمضان را روزه گرفته ، و شب قدر را احیا داشته است .

 

در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه‏السلام‏) مى‏خوانیم : من قرأ انا انزلناه بجهر کان کشاهر سیفه فى سبیل الله ، و من قرأها سرا کان کالمتشحط بدمه فى سبیل الله کسى که سوره انا انزلناه را بلند و آشکار بخواند مانند کسى است که در

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :179

 

راه خدا شمشیر کشیده و جهاد مى‏کند ، و کسى که بطور پنهان بخواند مانند کسى استکه در راه خدا به خون آغشته است.

 

واضح است این همه فضیلت از آن کسى نیست که آن را مى‏خواند و حقیقتش را درک نمى‏کند ، بلکه از آن کسى است که مى‏خواند و مى‏فهمد و به محتوایش جامه عمل مى‏پوشاند ، قرآن را بزرگ مى‏شمرد و آیاتش را در زندگى پیاده مى‏کند.


تفسیر نمونه ج : 27ص :180

 

سورة القدر

 

بِّسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ(1) وَ مَا أَدْرَاک مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ(2) لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شهْرٍ(3) تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِم مِّن کلّ‏ِ أَمْرٍ(4) سلَمٌ هِىَ حَتى مَطلَع الْفَجْرِ(5)

 

ترجمه:

 

بنام خداوند بخشنده مهربان

 

1 -ما آن ( قرآن ) را در شب قدر نازل کردیم.

 

2 -و تو چه مى‏دانى شب قدر چیست ؟!

 

3 -شب قدر بهتر از هزار ماه است!

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :181

 

4 -فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى ( تقدیر ) هر کار نازل مى‏شوند.

 

5 -شبى است مملو از سلامت ( و برکت و رحمت ) تا طلوع صبح!

 

 

 

تفسیر : شب قدر شب نزول قرآن!

 

از آیات قرآن به خوبى استفاده مى‏شود که قرآن مجید در ماه مبارک رمضان نازل شده است : شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن ( بقره 185 ) و ظاهر این تعبیر آن است که تمام قرآن در این ماه نازل گردید .

 

و در نخستین آیه سوره قدر مى‏افزاید : ما آن را در شب قدر نازل کردیم ( انا انزلناه فى لیلة القدر).

 

گر چه در این آیه صریحا نام قرآن ذکر نشده ولى مسلم است که ضمیر انا انزلناه به قرآن باز مى‏گردد و ابهام ظاهرى آن براى بیان عظمت و اهمیت آن است.

 

تعبیر به انا انزلناه ( ما آن را نازل کردیم ) نیز اشاره دیگرى به عظمت این کتاب بزرگ آسمانى است که خداوند نزول آن را به خودش نسبت داده مخصوصا با صیغهمتکلم مع الغیر که مفهوم جمعى دارد و دلیل بر عظمت است.

 

نزول آن در شب قدر همان شبى که مقدرات و سرنوشت انسانها تعیین مى‏شود دلیل دیگرى بر سرنوشت‏ساز بودن این کتاب بزرگ آسمانى است.

 

از ضمیمه کردن این آیه با آیه سوره بقره نتیجه‏گیرى مى‏شود که شب قدر در ماه مبارک رمضان است ، اما کدام شب است ؟ از قرآن چیزى در این مورد استفاده نمى‏شود ، ولى روایات در این باره بحث فراوان کرده‏اند که در پایان تفسیر این سوره به خواست خدا در این زمینه و مسائل دیگر سخن خواهیم گفت.


تفسیر نمونه ج : 27ص :182

 

در اینجا سؤالى مطرح است و آن اینکه هم از نظر تاریخى و هم از نظر ارتباط محتواى قرآن با حوادث زندگى پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مسلم است که این کتاب آسمانى به طور تدریجى و در طى 23 سال نازل گردید ، این امر چگونه با آیات فوق که مى‏گوید در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است سازگار مى‏باشد ؟ پاسخ این سؤال - به گونه‏اى که بسیارى از محققان گفته‏اند این است که قرآن داراى دو نزول بوده است .

 

نزول دفعى که در یک شب تمام آن بر قلب پاک پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) یا بیت المعمور یا از لوح محفوظ به آسمان دنیا نازل گردید .

 

و نزول تدریجى که در طول بیست و سه سال دوران نبوت انجام گرفت ( شرح این مطلب را ذیل آیه 3 سوره دخان جلد 21 تفسیر نمونه صفحه 148 به بعد بیان کرده‏ایم).

 

بعضى نیز گفته‏اند آغاز نزول قرآن در لیلة القدر بوده نه تمام آن ولى این بر خلاف ظاهر آیه است که مى‏گوید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

 

قابل توجه اینکه : در باره نازل شدن قرآن در بعضى از آیات تعبیر به انزال و در بعضى تعبیر به تنزیل شده است ، و از پاره‏اى از متون لغت استفاده مى‏شود که تنزیل معمولا در جائى گفته مى‏شود که چیزى تدریجا نازل گردد، ولى انزال مفهوم وسیعترى دارد که نزول دفعى را نیز شامل مى‏گردد این تفاوت تعبیر که در آیات قرآن آمده مى‏تواند اشاره به دو نزول فوق باشد.

 

در آیه بعد براى بیان عظمت شب قدر مى‏فرماید : تو چه مى‏دانى شب قدر

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :183

 

چیست ؟ ( و ما ادراک ما لیلة القدر).

 

و بلافاصله مى‏گوید : شب قدر شبى است که از هزار ماه بهتر است ( لیلة القدر خیر من الف شهر).

 

این تعبیر نشان مى‏دهد که عظمت این شب به قدرى است که حتى پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) با آن علم وسیع و گسترده‏اش قبل از نزول این آیات به آن واقف نبود .

 

مى‏دانیم هزار ماه بیش از هشتاد سال است ، به راستى چه شب با عظمتى است که به اندازه یک عمر طولانى پر برکت ارزش دارد.

 

در بعضى از تفاسیر آمده است که پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : یکى از بنى اسرائیل لباس جنگ در تن کرده بود و هزار ماه از تن بیرون نیاورد و پیوسته مشغول ( یا آماده ) جهاد فى سبیل الله بود ، اصحاب و یاران تعجب کردند و آرزو داشتند چنان فضیلت و افتخارى براى آنها نیز میسر مى‏شد ، آیه فوق نازل گشت و بیان کرد که شب قدر از هزار ماه برتر است.

 

در حدیث دیگرى نیز آمده است که پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از چهار نفر از بنى اسرائیل که هشتاد سال عبادت خدا را بدون عصیان انجام داده بودند سخن به میان آورد ، اصحاب آرزو کردند که اى کاش آنها هم چنین توفیقى پیدا مى‏کردند آیه فوق در این زمینه نازل شد .

 

در اینکه عدد هزار در اینجا براى تعداد است یا تکثیر ؟ بعضى گفته‏اند : براى تکثیر است ، و ارزش شب قدر از هزاران ماه نیز برتر مى‏باشد ، ولى روایاتى که در بالا نقل کردیم نشان مى‏دهد که عدد مزبور براى تعداد است،

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :184

 

و اصولا عدد همیشه براىتعداد است مگر اینکه قرینه روشنى بر تکثیر باشد.

 

سپس به توصیف بیشترى از آن شب بزرگ پرداخته ، مى‏افزاید : فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى تقدیر هر کار نازل مى‏شوند ( تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر).

 

با توجه به اینکه تنزل فعل مضارع است ، و دلالت بر استمرار دارد ( در اصل تتنزل بوده ) روشن مى‏شود که شب قدر مخصوص به زمان پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) و نزول قرآن مجید نبوده ، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار مى‏شود.

 

در اینکه منظور از روح کیست ؟ بعضى گفته‏اند : جبرئیل امین است که روح الامین نیز نامیده مى‏شود ، و بعضى روح را به معنى وحى تفسیر کرده‏اند ، به قرینه آیه 52 سوره شورى و کذلک اوحینا الیک روحا من امرنا : همانگونه که بر پیامبران پیش وحى فرستادیم بر تو نیز به فرمان خود وحى کردیم .

 

بنابر این مفهوم آیه چنین مى‏شود : فرشتگان با وحى الهى در زمینه تعیین مقدرات در آن شب نازل مى‏شوند.

 

در اینجا تفسیر سومى وجود دارد که از همه نزدیکتر به نظر مى‏رسد ، و آن اینکه روح مخلوق عظیمى است ما فوق فرشتگان ، چنانکه در حدیثى از امام صادق (علیه‏السلام‏) نقل شده است که شخصى از آن حضرت سؤال کرد : آیا روح همان جبرئیل است ؟ امام (علیه‏السلام‏) در پاسخ فرمود : جبرئیل من الملائکة ، و الروح اعظم من الملائکة ، ا لیس ان الله عز و جل یقول : تنزل الملائکة و الروح ؟ جبرئیل از ملائکه است ، و روح اعظم از ملائکه است ، مگر خداوند

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :185

 

متعال نمى‏فرماید : ملائکه و روح نازل مى‏شوند ؟.

 

یعنى به قرینه مقابله ، این دو با هم متفاوتند ، تفسیرهاى دیگرى نیز براى کلمه روح در اینجا ذکر شده چون دلیلى براى آنها نبود از آن صرفنظر گردید.

 

منظور از من کل امراین است که فرشتگان براى تقدیر و تعیین سرنوشتها و آوردن هر خیر و برکتى در آن شب نازل مى‏شوند ، و هدف از نزول آنها انجام این امور است.

 

یا اینکه هر امر خیر و هر سرنوشت و تقدیرى را با خود مى‏آورند.

 

بعضى نیز گفته‏اند منظور این است که آنها به امر و فرمان خدا نازل مى‏شوند ، ولى مناسب همان معنى اول است.

 

تعبیر به ربهم که در آن تکیه روى مساله ربوبیت و تدبیر جهان شده است.

 

تناسب نزدیکى با کار این فرشتگان دارد که آنها براى تدبیر و تقدیر امور نازل مى‏شوند و کار آنها نیز گوشه‏اى از ربوبیت پروردگار است.

 

و در آخرین آیه مى‏فرماید : شبى است آکنده از سلامت و خیر و رحمت تا طلوع صبح ( سلام هى حتى مطلع الفجر ) .

 

هم قرآن در آن نازل شده ، هم عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است ، هم خیرات و برکات الهى در آن شب نازل مى‏شود ، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‏گردد ، و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‏گردند.

 

بنابر این شبى است سرتاسر سلامت ، از آغاز تا پایان ، حتى طبق بعضى از

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :186

 

روایات در آن شب شیطان در زنجیر است و از این نظر نیز شبى است سالم و توأم با سلامت.

 

بنابر این اطلاق سلام که بهمعنى سلامت است بر آن شب ( به جاى اطلاق سالم ) در حقیقت نوعى از تاکید است همانگونه که گاه مى‏گوئیم فلانکس عین عدالت است.

 

بعضى نیز گفته‏اند که اطلاق سلام بر آن شب به خاطر این است که فرشتگان پیوسته به یکدیگر یا به مؤمنان سلام مى‏کنند ، یا به حضور پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) و جانشین معصومش مى‏رسند و سلام عرضه مى‏دارند.

 

جمع میان این تفسیرها نیز امکان‏پذیر است.

 

به هر حال شبى است سراسر نور و رحمت و خیر و برکت و سلامت و سعادت و بى نظیر از هر جهت.

 

در حدیثى آمده است که از امام باقر سؤال شد : آیا شما مى‏دانید شب قدر کدام شب است ؟ فرمود : کیف لا نعرف و الملائکة تطوف بنا فیها : چگونه نمى‏دانیم ، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مى‏زنند ! .

 

در داستان ابراهیم (علیه‏السلام‏) آمده است که چند نفر از فرشتگان الهى نزد او آمدند و بشارت تولد فرزند براى او آوردند و بر او سلام کردند ( هود - 69 ) مى‏گویند لذتى که ابراهیم (علیه‏السلام‏) از سلام این فرشتگان برد با تمام دنیا برابرى نداشت ، اکنون باید فکر کرد که وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏کنند چه لذت و لطف و برکتى دارد ؟!وقتى ابراهیم (علیه‏السلام‏) را در آتش نمرودى افکندند فرشتگان آمدند و بر او سلام کردند ، و آتش بر او گلستان شد ، آیا آتش دوزخ به برکت سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر برد و سلام نمى‏شود ؟

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :187

 

آرى این نشانه عظمت امت محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است که در آنجا بر خلیل (علیه‏السلام‏) نازل مى‏شوند و در اینجا بر این امت اسلام.

 

نکته‏ها:

 

1 -چه امورى در شب قدر مقدر مى‏شود ؟

 

در پاسخ این سؤال ، که چرا این شب ، شب قدر نامیده شده ؟ سخن بسیار گفته‏اند ، از جمله اینکه:

 

1 -شب قدر به این جهت قدر نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین مى‏شود ، شاهد این معنى سوره دخان است که مى‏فرماید : انا انزلناه فى لیلة مبارکة انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم : ما این کتاب مبین را در شبى پر برکت نازل کردیم ، و ما همواره انذار کننده بوده‏ایم ، در آن شب که هر امرى بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین مى‏گردد ( دخان - 3 و 4).

 

این بیان هماهنگ با روایات متعددى است که مى‏گوید : در آن شب ، مقدرات یکسال انسانها تعیین مى‏گردد ، و ارزاق و سرآمد عمرها ، و امور دیگر ، در آن لیله مبارکه تفریق و تبیین مى‏شود .

 

البته این امر هیچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختیار ندارد ، چرا که تقدیر الهى به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگیها و لیاقتهاى افراد ، و میزان ایمان و تقوى و پاکى نیت و اعمال آنها است.

 

یعنى براى هر کس آن مقدر مى‏کنند که لایق آن است ، یا به تعبیر دیگر زمینه‏هایش از ناحیه خود او فراهم شده ، و این نه تنها منافاتى با اختیار ندارد

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :188

 

و بلکه تاکیدى بر آن است.

 

2 -بعضى نیز گفته‏اند آن شب را از این جهت شب قدر نامیده‏اند که داراى قدر و شرافت عظیمى است ( نظیر آنچه در آیه 74 سوره حج آمده است ما قدروا الله حق قدره آنها قدر خداوند را نشناختند ) .

 

3 -گاه نیز گفته‏اند به خاطر آن است که قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول والا قدر ، و به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید.

 

4 -یا اینکه شبى است که مقدر شده قرآن در آن نازل گردد.

 

5 -یا اینکه کسى که آن شب را احیا بدارد صاحب قدر و مقام و منزلت مى‏شود.

 

6 -یا اینکه در آن شب ، آنقدر فرشتگان نازل مى‏شوند که عرصه زمین بر آنها تنگ مى‏شود ، چون تقدیر به معنى - تنگ گرفتن نیز آمده است مانند و من قدر علیه رزقه ( طلاق - 7 ) .

 

جمع میان تمام این تفسیرها در مفهوم گسترده لیلة القدر کاملا ممکن است هر چند تفسیر اول از همه مناسبتر و معروفتر است.

 

2 -شب قدر کدام شب است ؟ در اینکه لیلة القدر در ماه رمضان است تردیدى نیست ، چرا که جمع میان آیات قرآن همین معنى را اقتضا مى‏کند ، از یکسو مى‏گوید : قرآن در ماه رمضان نازل شده ( بقره - 185 ) و از سوى دیگر مى‏فرماید : در شب قدر نازل گردیده ( آیات مورد بحث).

 

ولى در اینکه کدام شب از شبهاى ماه رمضان است ؟ گفتگو بسیار است ، و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده ، از جملهشب اول ، شب هفدهم ، شب نوزدهم ، شب بیست و یکم ، شب بیست و سوم ، شب بیست و هفتم ، و شب بیست و نهم.

 

ولى مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :189

 

بیست و یکم یا بیست و سوم است ، لذا در روایتى مى‏خوانیم که در دهه آخر ماه مبارک پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) تمام شبها را احیا مى‏داشت و مشغول عبادت بود.

 

و در روایتى از امام صادق (علیه‏السلام‏) آمده است که شب قدر شب بیست و یکم یا بیست و سوم است ، حتى هنگامى که راوى اصرار کرد کدامیک از این دو شب است و گفت : اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدامیک را انتخاب نمایم ؟ ! امام (علیه‏السلام‏) تعیین نفرمود ، و افزود ، ما ایسر لیلتین فیما تطلب : چه آسان است دو شب براى آنچه مى‏خواهى ! .

 

ولى در روایات متعددى که از طرق اهل بیت (علیهم‏السلام‏) رسیده است بیشتر روى شب بیست و سوم تکیه شده ، در حالى که روایات اهل سنت بیشتر روى شب بیست و هفتم دور مى‏زند.

 

در روایتى از امام صادق (علیه‏السلام‏) نیز نقل شده که فرمود : التقدیر فى لیلة القدر تسعة عشر ، و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.

 

تقدیر مقدرات در شب نوزدهم ، و تحکیم آن در شب بیست و یکم ، و امضاء در شب بیست و سوم است و به این ترتیب بین روایات جمع مى‏شود.

 

ولى به هر حال هاله‏اى از ابهام شب قدر را به خاطر جهتى که بعدا به آن اشاره مى‏شود ، فرا گرفته است.

 

3 -چرا شب قدر مخفى است ؟

 

بسیارى معتقدند مخفى بودن شب قدر در میان شبهاى سال ، یا در میان شبهاى

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :190

 

ماه مبارک رمضان براى این است که مردم به همه این شبها اهمیت دهند ، همانگونه که خداوند رضاى خود را در میان انواع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعاتروى آورند ، و غضبش را در میان معاصى پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ، دوستانش را در میان مردم مخفى کرده تا همه را احترام کنند ، اجابت را در میان دعاها پنهان کرده تا به همه دعاها رو آورند ، اسم اعظم را در میان اسمائش مخفى ساخته تا همه را بزرگ دارند ، و وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند.

 

و این فلسفه مناسبى به نظر مى‏رسد.

 

4 -آیا شب قدر در امتهاى پیشین نیز بوده است ؟

 

ظاهر آیات این سوره نشان مى‏دهد که شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن و عصر پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نبوده ، بلکه همه سال تا پایان جهان تکرار مى‏شود .

 

تعبیر به فعل مضارع ( تنزل ) که دلالت بر استمرار دارد ، و همچنین تعبیر به جمله اسمیه سلام هى حتى مطلع الفجر که نشانه دوام است نیز گواه بر این معنى است.

 

بعلاوه روایات بسیارى که شاید در حد تواتر باشد نیز این معنى را تایید مى‏کند.

 

ولى آیا در امتهاى پیشین نیز بوده است یا نه.

 

صریح روایات متعددى این است که این از مواهب الهى بر این امت مى‏باشد ، چنانکه در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) آمده است که فرمود : ان الله وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من کان قبلهم : خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امتهاى پیشین از این موهبت برخوردار نبودند .


تفسیر نمونه ج : 27ص :191

 

در تفسیر آیات فوق نیز بعضى از روایات دلالت بر این مطلب دارد.

 

5 -چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است ؟

 

ظاهر این است که بهتر بودن این شب از هزار ماه ، به خاطر ارزش عبادت و احیاى آن شب است ، و روایات فضیلت لیلة القدر و فضیلت عبادت آن که در کتب شیعه و اهل سنت فراوان است این معنى را کاملا تایید مى‏کند.

 

علاوه بر این ، نزول قرآن در این شب ، و نزول برکات و رحمت الهى در آن ، سبب مى‏شود که از هزار ماه برتر و بالاتر باشد .

 

در حدیثى از امام صادق (علیه‏السلام‏) آمده است که به على بن ابى حمزه ثمالى فرمود : فضیلت شب قدر را در شب بیست و یکم و بیست و سوم بطلب ، و در هر کدام از این دو یکصد رکعت نماز بجاى آور ، و اگر بتوانى هر دو شب را تا طلوع صبح احیا بدار و در آن شب غسل کن.

 

ابو حمزه مى‏گوید : عرض کردم : اگر نتوانم ایستاده اینهمه نماز بخوانم ؟ فرمود : نشسته بخوان ، عرض کردم : اگر نتوانم ؟ فرمود : در بستر بخوان ، و مانعى ندارد در آغاز شب خواب مختصرى بکنى و بعد مشغول عبادت شوى ، درهاى آسمان در ماه رمضان گشوده است ، و شیاطین در غل و زنجیرند ، و اعمال مؤمنین مقبول است و چه ماه خوبى است ماه رمضان ؟ ! .

 

6 -چرا قرآن در شب قدر نازل شد ؟

 

از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یکسال ، بر طبق لیاقتها و

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :192

 

شایستگیهاى آنها ، تعیین مى‏شود ، باید آن شب را بیدار بود ، و توبه کرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى رحمت او پیدا کرد.

 

آرى در لحظاتى که سرنوشت ما تعیین مى‏شود نباید انسان در خواب باشد ، و از همه چیز غافل و بیخبر که در این صورت سرنوشت غم‏انگیزى خواهد داشت ! قرآن چون یک کتاب سرنوشت‏ساز است ، و خط سعادت و خوشبختى و هدایت انسانها در آن مشخص شده است باید در شب قدر ، ! شب تعیین سرنوشتها ، نازل گردد ، و چه زیبا است رابطه میان قرآن و شب قدر ؟ و چه پر معنى است پیوند این دو با یکدیگر ؟

 

7 -آیا شب قدر در مناطق مختلف ، یکى است ؟

 

مى‏دانیم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد یکسان نیست ، و ممکن است در منطقه‏اى امروز اول ماه باشد و در منطقه دیگرى دوم ماه ، بنابر این شب قدر نمى‏تواند یکشب معین در سال بوده باشد ، چرا که فى المثل شب بیست و سوم درمکه ممکن است شب بیست و دوم در ایران و عراق باشد ، و به این ترتیب قاعدتا هر کدام باید براى خود شب قدرى داشته باشند ، آیا این با آنچه از آیات و روایات استفاده مى‏شود که شب قدر یک شب معین است سازگار است ؟ ! پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى‏شود و آن اینکه : شب همان سایه نیم کره زمین است که بر ، نیم کره دیگر مى‏افتد ، و مى‏دانیم این سایه همراه گردش زمین در حرکت است ، و یک دوره کامل آن در بیست و چهار ساعت انجام مى‏شود ، بنابر این ممکن است شب قدر یک دوره کامل شب به دور زمین باشد ، یعنى مدت بیست و چهار ساعت تاریکى که تمام نقاط زمین

 

تفسیر نمونه ج : 27ص :193

 

را زیر پوشش خود قرار مى‏دهد شب قدر است که آغاز آن از یک نقطه شروع مى‏شود و در نقطه دیگر پایان مى‏گیرد ( دقت کنید).

 

خداوندا ! به ما آنچنان بیدارى و آگاهى عطا کن که از فضیلت لیلة القدر بهره کافى گیریم.

 

پروردگارا ! چشم امید ما به لطفت دوخته است مقدرات ما را بر وفق آن تعیین فرما.

 

بارالها ! ما را از محرومان این ماه قرار مده که محرومیتى از آن بالاتر نیست.

 

آمین یا رب العالمین .

 

پایان سوره قدر آخر ماه مبارک رمضان 1407.


  • انجمن علمی معلمان امورتربیتی استان گیلان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی